De Matthiasschool draagt bij aan een gezonde en actieve levensstijl van kinderen.
We moedigen het eten van groente en fruit en het drinken van water actief aan. Daarnaast hebben we een vakleerkracht bewegingsonderwijs in dienst, die de leerlingen laat kennismaken met het plezier van sporten en bewegen.
Ook komt er twee keer per week een dynamische trainer naar school. Samen met de kinderen organiseert hij leuke en actieve spellen op het schoolplein. Zo zorgen we ervoor dat bewegen niet alleen leerzaam, maar ook vooral leuk is!
De wereld wordt steeds internationaler. De voertaal? Engels.
Hoe eerder kinderen deze taal leren beheersen, hoe groter hun wereld wordt. Engels is op de meeste basisscholen pas verplicht in groep 7 en 8, maar wij starten er al mee in groep 1 — spelenderwijs natuurlijk.
We werken met Blink Engels, een methode die aansluit bij de belevingswereld van kinderen. Met verhalen, muziek, video’s en creatieve opdrachten leren zij stap voor stap Engels spreken, lezen en schrijven. Op een manier die niet alleen effectief is, maar ook leuk en motiverend!
Officieel is de Matthiasschool geen Integraal Kind Centrum, maar wij delen wel ons gebouw met kinderopvangorganisatie Klein Alkmaar, waarmee we een warme relatie onderhouden. Dankzij veelvuldig overleg over en weer is er sprake van een soepele overgang van peuteropvang naar kleuteronderwijs. En samen bieden we in een doorgaande leerlijn extra ondersteuning aan jonge kinderen die met name worstelen met een taalachterstand. Ook is het mogelijk om gebruik te maken van de BSO via Klein Alkmaar.
Als er een conflict is tussen kinderen, ligt het voor de hand dat een leerkracht ingrijpt. Op de Matthiasschool pakken we dat anders aan: Onze kinderen groeien bij ons uit tot echte bemiddelaars. Dat is een van de waardevolle elementen van De Vreedzame School.
De Vreedzame School is een pedagogisch programma waarmee kinderen van groep 1 t/m 8 leren op een respectvolle, constructieve manier met elkaar om te gaan. Ze oefenen in communiceren, het uiten van gevoelens, het nemen van verantwoordelijkheid en het tonen van begrip voor anderen.
Oudere leerlingen worden opgeleid tot mediatoren: zij bemiddelen bij conflicten tussen klasgenoten. Dat doen ze serieus en zorgvuldig — met hoor en wederhoor en ruimte voor ieders verhaal. Ze ronden pas af als beide partijen elkaar de hand hebben geschud.
Gedurende hun hele basisschooltijd werken kinderen aan sociale en democratische vaardigheden, in schoolbrede thema’s die per blok worden behandeld. Zo vormen we op school een kleine, veilige samenleving waarin kinderen leren hoe ze later actief en betrokken burgers kunnen zijn in de grote maatschappij.
Op de Matthiasschool organiseren we wekelijks een talentenmiddag voor de groepen 5 t/m 8. Eén keer per week kiezen de kinderen uit verschillende activiteiten en gaan ze aan de slag met een leerkracht of onderwijsondersteuner.
Of het nu gaat om koken, schilderen, dansen, sporten of zingen — elk kind kiest wat bij hem of haar past. Zo krijgen leerlingen de ruimte om hun interesses te volgen, nieuwe dingen uit te proberen en misschien zelfs een verborgen talent te ontdekken.
Op de Matthiasschool geloven we: elk kind heeft talent – en wij helpen het graag te ontdekken.
© 2025 Matthiasschool SaKS / Ontwerp & realisatie 2020: RAADHUIS.com